Firemní kultura v sobě zahrnuje několik oblastí. Je to
způsob, jakým se k sobě zaměstnanci chovají. Je to atmosféra, která ve
firmě panuje. Jsou to hodnoty a vize, které jsou pro firmu klíčové a všichni
zaměstnanci je sdílejí. Je to styl, jakým manažeři zaměstnance vedou.
Firemní kultura je specifická pro každou firmu. K tomu,
abychom mohli jednotlivé kultury porovnávat, se využívá dotazník IKO. IKO
hodnotí 4 oblasti – role, moc, výkon a lidé.
Role - hierarchie
Důležitost
rolí je v přehlednosti pravomocí a odpovědností u jednotlivých stupňů
vedení. Přecenění role znamená, že manažeři málo diskutují s podřízenými a
ti mají málo prostoru pro svůj rozvoj.
Moc – systém
Systém je
důležitým nástrojem procesů. Jeho přecenění znamená, že lidé stráví hodně času
a energie doplňováním do systému a tak se stává brzdou a nikoli efektivním
nástrojem rozvoje.
Výkon – úkol
Důležitost
úkolu spočívá v tom, že společnost živí, ale jeho přecenění znamená, že
společnost je úzce zaměřená na výkon a méně na rozvoj zaměstnanců.
Lidé – rozvoj
Důležitost
rozvoje je v kvalitativním růstu zaměstnanců a tím i výkonu. Při jeho
přecenění se může stát, že se lidé příliš zaměřují na rozvoj a vytváření
systému firemních hvězd, které jsou podporovány, a nezbývá mnoho prostoru pro
výkon.
Chtěli
byste se o firemní kultuře dovědět víc? Zajímá Vás, zda ve Vaší firmě existuje
taková firemní kultura, která podněcuje zaměstnance k vysokému výkonu?
Rádi byste firemní kulturu ve své společnosti změnili, ale nevíte jak na to?
Napište
nám!